BLOGGER TEMPLATES Funny Pictures

Wednesday, July 24, 2013

kapal pesiar

KAPAL PESIAR

Sebuah kapal pesiar atau pelayaran jalur adalah sebuah kapal penumpang digunakan untuk perjalanan kenikmatan, di mana perjalanan itu sendiri dan kemudahan kapal adalah sebahagian dari pengalaman, dan juga destinasi-destinasi lain di sepanjang jalan. Angkutan bukanlah tujuan perdana, kerana kapal pesiar berjalan kebanyakannya di jalan-jalan yang para penumpang kembali ke pelabuhan asal mereka, jadi pelabuhan-pelabuhan panggilan biasanya dalam suatu rantau dikhaskan sebuah benua.
Sebaliknya, berdedikasi pengangkutan yang berorientasikan pelapik lautan lakukan pelayaran jalur dan biasanya mengangkut penumpang dari satu titik yang lain, dan bukannya pada perjalanan pusingan. Secara tradisinya, kapal laut untuk perdagangan merentasi lautan akan dibina dengan standard yang lebih tinggi daripada kapal pelayaran yang biasa, termasuk yang tinggi sisi kapal yang berada dan penyaduran yang lebih kukuh untuk menghadapi laut bergelora dan syarat-syarat yang buruk yang dihadapi di lautan terbuka, seperti Atlantik Utara. Pelapik Lautan juga biasanya mempunyai kapasiti bahan api yang lebih besar, bekalan makanan, dan kedai-kedai lain untuk kegunaan ke pelayaran yang lama, berbanding dengan kapal persiaran yang khusus.
Walaupun sering mewah, pelapik lautan mempunyai ciri-ciri yang menjadikan mereka tidak sesuai untuk pelayaran, seperti penggunaan bahan api yang tinggi, draf yang mendalam yang menghalang mereka daripada memasuki pelabuhan cetek, tertutup dek cuaca yang tidak sesuai untuk cuaca tropika, dan kabin yang direka untuk memaksimumkan bilangan penumpang lebih daripada keselesaan (sedikit jika mana-mana swasta beranda, sebahagian besar daripada suite tingkap). Kapal-kapal pelayaran moden, masa yang sama mengorbankan kualiti kelayakan belayar, telah menambah kemudahan untuk menampung kepada pelancong, dan kapal-kapal baru-baru ini telah digambarkan sebagai "sarat balkoni kondominium terapung".
Garisan antara pelapik laut dan kapal-kapal pelayaran telah kabur, terutamanya berkenaan dengan kerahan, walaupun perbezaan dalam pembinaan kekal. Kapal persiaran yang lebih besar telah juga terlibat dalam perjalanan yang lebih panjang seperti pelayaran transocean yang tidak boleh membawa kembali ke pelabuhan yang sama untuk bulan (perjalanan lagi bulat).[1] Some former ocean liners operate as cruise ships, such as MS Marco Polo and MS Mona Lisa, however this number is ever decreasing. The only dedicated transatlantic ocean liner in operation as a liner, as of February 2010, is the Queen Mary 2 of the Cunard fleet, however she also has the amenities of contemporary cruise ships and sees significant service on cruises.[2]
Pelayaran telah menjadi sebahagian besar daripada pelancongan industri, perakaunan untuk AS$29.4 bilion dengan lebih 19 juta penumpang yang dijalankan di seluruh dunia[3] pada tahun 2011. Pertumbuhan pesat industri telah menyaksikan sembilan atau lebih baru dibina kapal-kapal yang memenuhi kepada pelanggan Amerika Utara ditambah setiap tahun sejak tahun 2001, serta orang lain memberi khidmat kepada Eropah pelanggan. Pasaran yang lebih kecil, seperti rantau Asia Pasifik, secara amnya diservis oleh kapal-kapal yang lebih tua. Ini adalah pelarian oleh kapal-kapal baru di kawasan-kawasan pertumbuhan yang tinggi.
Pelayaran kapal-kapal terbesar di dunia MS Oasis of the Seas Royal Caribbean International dan kakak kapal MS Allure of the Seas.


0 comments :

Total Pageviews